Regelgeving
Wat zijn uw rechten?
De Europese Unie heeft een verordening ingesteld om u als consument te beschermen. Sinds 2005 zijn uw passagiersrechten zijn vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004.
Omdat het een Europese Wet betreft, is het van belang dat u heeft gevlogen vanuit de Europese Unie, of dat u vloog van buiten de Europese Unie met een luchtvaartmaatschappij die gevestigd is de Europese Unie.
In de basis is het van belang dat u met meer dan 3 uur vertraging op uw eindbestemming bent aangekomen, alvorens u recht heeft op een compensatie. In de wetgeving worden verschillende situaties behandeld, namelijk:
Per situatie zullen we dit kort toelichten:
- Uw vlucht was vertraag met meer dan 3 uur
- Uw vlucht is geannuleerd
- U bent geweigerd op uw vlucht
- U heeft de aansluitende vlucht gemist
Vertraging
Als u met een vertraging van meer dan 3 uur aankomt op uw eindbestemming, heeft u waarschijnlijk recht op compensatie! Mist u door een eerste vertraging uw aansluiting, dan dient de luchtvaartmaatschappij ook te zorgen voor nieuwe vluchten.
Annulering
Afhankelijk van het moment van annuleren, heeft u waarschijnlijk recht op compensatie wanneer u door de annulering uiteindelijk meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt. Bij korte vluchten tot 1500 kilometer is 2 uur vertraging al genoeg om in aanmerking te komen voor een compensatie, tenzij:
- de annulering ten minste twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld, of
- de annulering tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en er een andere vlucht naar de bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en die minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomt, of
- de annulering minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en een andere vlucht naar de bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en die minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomt.
De luchtvaartmaatschappij dient te allen tijde te zorgen voor nieuwe vluchten.
Instapweigering
Als uw vliegtuig overboekt is en uw wordt de toegang geweigerd, heeft u waarschijnlijk recht op en compensatie, mits u later dan 3 uur dan gepland op uw eindbestemming aankomt.
Aansluiting gemist
Als uw eerste vlucht vertraagd of geannuleerd wordt, mist u waarschijnlijk uw aansluitende vlucht. Als u uiteindelijk met nieuwe vluchten later dan 3 uur op uw eindbestemming aankomt, heeft uw waarschijnlijk recht op compensatie.
Compensatie
Indien een van de bovenstaande situaties voor u van toepassing is, heeft u waarschijnlijk recht op een financiële compensatie om de geleden schade/tijdverlies te compenseren. Dit zijn vaste bedragen, op basis van de vliegafstand en staan volledig los van de ticketprijs.
Voor vluchten binnen de Europese Unie:
- € 250,00 compensatie bij een vlucht tot 1500 kilometer
- € 400,00 compensatie bij een vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer
Voor vluchten buiten de Europese Unie:
- € 250,00 compensatie bij een vlucht tot 1500 kilometer
- € 400,00 compensatie bij een vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer
- € 600,00 compensatie bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer
Bij vluchten van meer dan 3500 kilometer waarbij de vertraging tussen de 3 en 4 uur bedraagt, heeft u volgens het Sturgeon arrest recht op een compensatie van € 300,00.
Verzorging
Om het wachten draaglijker te maken zijn er ook regels omtrent verzorging opgenomen in de Verordening. Deze dienen de luchtvaartmaatschappijen te allen tijde na te leven, tenzij het ‘verzorgen’ extra vertraging met zich mee zou brengen. Ook de mate van verzorging hangt samen met de vluchtafstand, en de situatie die voor u van toepassing is.
Wanneer heb ik recht op verzorging?
Situatie |
Duur |
Vluchtafstand |
Vertraging |
Meer dan 2 uur |
tot 1500 kilometer |
Meer dan 3 uur |
tussen 1500 en 3500 kilometer |
|
Meer dan 4 uur |
meer dan 3500 kilometer |
Indien uw vlucht geannuleerd is, of bent u bent tegen uw wil geweigerd op de vlucht, dient de luchtvaartmaatschappij u gelijk verzorging te bieden.
Wat mag u verwachten?
- Maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd
- Twee telefoongesprekken, fax-, telex- of e-mail-berichten
- Indien de vertraging oploopt tot de volgende dag:
- Hotelovernachting
- Vervoer van en naar de luchthaven
In de meeste gevallen zal de luchtvaartmaatschappij zorg dragen voor deze kosten door middel van vouchers en/of hotelreserveringen en busvervoer. Mocht u onverhoopt zelf deze kosten maken, bewaar dan uw bonnetjes goed. Ook gemaakte onkosten kunt u declareren.
Nieuwe vluchten
Als u vertraging oploopt, om welke reden dan ook, kan dat vervelende gevolgen hebben. U levert vakantietijd in, of bent te laat op die belangrijke afspraak. Soms heeft het zelfs helemaal geen zin meer om de reis nog voort te zetten. Ook hiervoor zijn regels opgenomen in Verordening. Belangrijk is wel dat de opgelopen vertraging door toedoen van de luchtvaartmaatschappij of een buitengewone omstandigheid is. Indien u zelf bijvoorbeeld te laat bent voor uw eerste vlucht, vervallen uw rechten.
De luchtvaartmaatschappij dient u:
- Een andere vlucht naar uw eindbestemming onder vergelijkbare omstandigheden te bieden bij de eerstvolgende gelegenheid.
- Een andere vlucht naar uw eindbestemming onder vergelijkbare omstandigheden op een datum naar keuze, mits er plaats is. .
- Indien verder reizen geen zin meer heeft, een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt te bieden bij de eerstvolgende gelegenheid.
- bij een opgelopen vertraging van meer dan 5 uur, de mogelijkheid te bieden om af te zien van uw reis, en derhalve binnen 7 dagen volledige terugbetaling van het ticket voor de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt.
Hogere en lagere klasse:
Indien u op uw vervangende vluchten in een hogere klasse wordt geplaatst, mag hier geen bijbetaling voor gevraagd worden. Indien u in een lagere klasse wordt geplaatst, vindt er binnen 7 dagen een terugbetaling plaats in de vorm van een percentage van uw ticketprijs. Deze zijn respectievelijk 30%, 50% en 70% bij korte, middellange en lange vluchten.
Buitengewone omstandigheden
Echter moet de opgelopen vertraging, het annuleren van de vlucht of de weigering op een vlucht wel de schuld zijn van de luchtvaartmaatschappij. Indien de vlucht vertraging / annulering komt door bijvoorbeeld weersomstandigheden en / of stakingen kan de maatschappij zich beroepen op buitengewone omstandigheden. Uw claim kan in dit geval worden afgewezen. Echter vervalt alleen uw recht op een financiële compensatie hiermee. U heeft te allen tijde recht op verzorging zoals in bovenstaande overzicht.
Compensatie afhankelijk van de afstand
U kunt een compensatie ontvangen als u meer dan drie uur vertraagd bent, uw vlucht geannuleerd is of wanneer u geweigerd bent op de vlucht door bijvoorbeeld een overboeking. De compensatie die u mogelijk kunt ontvangen is afhankelijk van de gevlogen afstand en staat los van de originele ticketprijs.
€250
Tot 1500km
€400
1500km tot 3500km
€600
Meer dan 3500km